Mot nytt uttryck

Tack alla ni som besökte min utställning och tack alla som tyckte så mycket om en tavla att ni köpte den. All positiv respons och trevliga samtal under vernissaget värmer och gläder.

Efter utställningen har jag funderat mycket på hur jag ska gå vidare med måleriet. Det känns som jag går i väntans tider, är s.a.s havande med en idé. Inom mig har jag en känsla av ett delvis nytt uttryck som jag försöker få grepp om men inte riktigt kommit fram till än. Jag vill att tonvikten ska ligga ännu mer på stämning, känsla och ljus. Jag söker och känner mig otålig men vet att denna process måste få ta tid och därför har jag låtit penslarna vila under några veckor. Vissa saker måste få mogna i fred inom en. I vilan sker massor som man inte kan se eller gestalta i en produkt men det är en viktig del i den kreativa processen.

I stället tillbringar jag mycket tid ute i trädgården. Där finns massor att göra den här tiden på året och instinktivt känner jag att trädgården och naturen som just nu föds på nytt är en stor del i den här processen. Jag tycks absorbera allt omkring mig mycket starkare just nu; färgkombinationer, ljusförändringar, strukturer, material.

Samtidigt sker en korsbefruktning mellan trädgården och min konst. Jag är ju även trädgårdsdesigner och i denna kreativa akvarellprocess håller jag nu också på att designar om trädgården. Långsamt föds nya tankar, färgteman ändras och även uttrycket. Det går mot en mer naturalistisk plantering och mjukare linjer. Jag ser trädgården som en stor tavla och målar den som jag skulle vilja göra med ett konstverk. Känslan, ljuset och stämningen styr. På något vis blir det nya akvarelluttrycket konkret i trädgården.


Mot ett nytt ljus (detalj av målning)

Kommentarer

Populära inlägg