Hyacinter

Jag älskar hyacinter i juletid. De har ett så glatt och generöst intryck med sina många, pigga småblommor och så fyller de hela huset med sin doft. De ger julstämning men samtidigt också en föraning av vår.
Häromdagen fick jag för mig att måla av dem och valde en rosa, den gladaste hyacitfärgen. Vit och blå kändes alldeles för kall för den här dagen. Det råkade vara en riktig grådag med kallt snöglopp och när jag och hundarna kom in efter lunchpromenaden var vi alla tre både blöta och lessa på vintern. Medan hundarna uppsökte favoritplatsen framför brasan för att återställa sig med värme och en tupplur förberedde jag för min målarstund. Jag placerade en hyacint bredvid mig och med det skapade jag under några timmar en alldeles speciell målarupplevelse. Ofta när jag målar försvinner jag helt in i min egen målarvärld, går in i en bubbla fylld av vackra färger och spännande akvarelleffekter och den här eftermiddagen spred även hyacinten sin doft runt mig. Jag målade mig bort från den gråblöta vinterdagen och fylldes av något som närmast kan jämföras med vårkänslor. Humöret lyfte och jag fascinerades av hur enkelt det ibland kan vara att må lite bättre. Man får plussa på med det som är gott och vackert och ofta behöver det inte vara så märkvärdiga saker.




Det blev tre lite olika varianter och när jag ser dem flyttas jag genast tillbaka till de där magiska timmarna.


Kommentarer

Populära inlägg